Een aantal medewerkers van een woningcorporatie werden lastiggevallen door hun klanten. Vervelend, al helemaal toen deze klanten over de woonadressen van de medewerkers bleken te beschikken. De klanten konden daarmee niet alleen dreigen, een van de medewerkers (en zijn gezin) werd ondertussen zelfs thuis lastiggevallen en bedreigd door allerlei louche types.
Binnen de woningcorporatie bleef dit niet onopgemerkt. De medewerker heeft de problemen aangekaart en ook collega’s begonnen zich zorgen te maken over hun eigen veiligheid. De organisatie is altijd een voorstander geweest van openheid en transparantie en de medewerkers vroegen zich af of deze openheid zich nu tegen hen keerde? Na het inwinnen van advies bij Signum Interfocus is men tot de conclusie gekomen dat men de woonadressen via social media en door het gebruiken van open bronnen op het internet moet hebben gevonden.
Signum Interfocus heeft vervolgens, in overleg met de medewerkers van de organisatie, een op maat gemaakte, interactieve workshop gegeven om het online bewustzijn en weerbaarheid te vergroten. Voor de organisatie stond voorop de openheid en transparantie richting klanten te kunnen behouden, en tegelijkertijd het risico voor haar medewerkers te kunnen beperken. Door gebruik van voorbeelden uit de praktijk, die onderzoekers van Signum Interfocus tijdens hun dagelijkse werkzaamheden tegenkomen, kregen de medewerkers een duidelijk beeld van de risico’s van het plaatsen van informatie op social media en internet. Daarnaast werd de medewerkers verschillende handvatten aangereikt om hun privacy op het internet, voornamelijk op sociale media, te verbeteren.