Integriteit is net zoiets als duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen of passiemanagement. Veel organisaties vinden dat ze er iets mee moeten, maar peinzen zich suf om aan dit gedachtegoed geloofwaardig en werkbaar uitvoering te geven. Want hoe ga je medewerkers die zelf aangeven ‘puur voor het salaris’ hun baan uit te oefenen, meenemen in een verhaal over de inzet van passie en talent op het werk? Of wat doe je wanneer je als directeur een prachtig duurzaamheidsbeleid hebt gepresenteerd bij de nieuwjaarsborrel, maar het niet over je hart kunt verkrijgen om die BMW 7-serie met 5 liter V8 in te ruilen voor een hybride Toyota Prius? De sleutel tot succes ligt bij het middenkader. Dat lichten we verder toe.
Sommige zaken zijn nu eenmaal eenvoudiger gezegd dan gedaan. Zo ook integriteit. Sterker nog, integriteit dreigt in veel organisaties een onderwerp op directieniveau te blijven. Het sijpelt hiermee niet door in de gehele organisatie. Dat de ‘tone at the top’ in vergaderkamers cruciaal is wanneer het gaat om integriteit binnen ondernemingen, lijdt geen enkele twijfel. Wat de baas vindt, zou immers moeten overslaan op de rest van de organisatie, goed voorbeeld of niet. Maar hoe moeten medewerkers op de werkvloer integer geïnspireerd raken door mensen die zij zelden tot nooit spreken? Laat staan met hen over gedachten wisselen over een vaak ongrijpbaar en abstract begrip als integriteit?
Geen woorden, maar daden
Soms valt in het personeelsblad een verhaal te lezen van de directeur over corporate responsibility, maatschappelijk verantwoord ondernemen en hoe integriteit een belangrijk speerpunt is voor de invulling van het beleidsplan voor het komende jaar. Resultaten, winst en aandeelhouderswaarde zijn belangrijk, maar alleen als we onszelf binnen de organisatie recht in de ogen kunnen kijken. En vanzelfsprekend de maatschappij. Maar ook buiten Rotterdam kent men de passage uit het Feyenoord-clublied: ‘Geen woorden maar daden’. Voorbeeldgedrag – goed of slecht – doet pas volgen als het wordt gezien. Concrete keuzes, beslissingen en daden. Daar zien we vaak het grote knelpunt. Medewerkers zien leden van de directie vaak niet of nauwelijks. Hij of zij ziet slechts collega’s en de directe leidinggevende. Met deze mensen maakt hij of zij in de dagelijkse praktijk keuzes die zijn of haar integriteit of de integriteit van de organisatie raken. Collega’s en de directe leidinggevende zijn het voorbeeld. Niet dat wat er in de vergaderkamer gebeurt.
Het middenmanagement als sleutel tot succes
Als een organisatie echt iets wil met integriteit, dan is wat tekst en taal over het onderwerp zeker niet voldoende. Zorg dat het middenmanagement de organisatie op sleeptouw neemt. Zij hebben de sleutel om woorden om te zetten in daden. Kortom: tone at the bottom, tone in the middle en tone at the op.
Heeft u handvatten nodig om uw organisatie mee te nemen in het onderwerp integriteit? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag met u mee over concrete toepassingen en helpen u verder!