Altijd op zoek naar meer
Rupsje Nooitgenoeg, de hoofdrolspeler in het gelijknamige kinderboek van Eric Carle, heeft altijd honger. Deze rups eet dan ook alles wat er op zijn pad komt – van lolly’s tot watermeloenen. Dat blijft niet zonder resultaat – aan het einde van het kinderboek transformeert de rups in een prachtige vlinder. Ook buiten de dierenwereld komen we af en toe een Rupsje Nooitgenoeg tegen – een persoon die altijd op zoek is naar meer, en nooit tevreden is met wat hij of zij bezit. In tegenstelling tot de rups in het kinderboek, transformeren deze Rupsjes zelden in een mooie vlinder. Een van onze recente fraudeonderzoeken vormt hier een mooi voorbeeld van. In deze blog geven we je een inkijkje in deze opdracht.
De opdracht in een notendop
De opdrachtgever van dit fraudeonderzoek was een groot bedrijf met honderden verkooppunten in het land. In één bepaalde stad had dit bedrijf verschillende vestigingen. Het bedrijf riep onze hulp in omdat er in deze vestigingen al zeker 5 à 6 jaar sprake was van fikse kasverschillen. Aangezien deze vestigingen één administratie deelden en het personeel op al deze vestigingen kon worden ingezet, was het bedrijf er niet in geslaagd om te achterhalen hoe, waar en wanneer de kasverschillen ontstonden. Aan ons de taak om te achterhalen waar het Rupsje Nooitgenoeg zich bevond!
Onze werkwijze
We namen samen met de opdrachtgever adequate maatregelen om de oorzaak van de kasverschillen te achterhalen. Zo verzochten wij de opdrachtgever om de administratie per filiaal te gaan voeren en om bij te houden wanneer en op welke locatie elk personeelslid werkte. Ook adviseerden wij onze opdrachtgever om elke dag de inhoud van de kassa’s en de kluis te controleren. Deze laatste maatregel bleek een gouden zet: bij het controleren van de kluis in één van de filialen bleek een deel van de omzet te missen. Na een analyse van de personeelsdata kreeg de oorzaak van de kasverschillen een gezicht: een medewerkster die al 30 jaar in dienst was bij het bedrijf. Deze medewerkster had veel bevoegdheden en was verantwoordelijk voor het controleren van verschillende processen.
Rupsje Nooitgenoeg
Op basis van deze bevindingen besloten we deze medewerkster te interviewen. In dit gesprek kwam de waarheid aan het licht. De medewerkster bleek elke gelegenheid aan te grijpen om geld te onttrekken – dit personeelslid nam geld weg op elke locatie, zowel uit de kassa’s als de kluis en zowel tijdens als buiten werktijd. Dit Rupsje Nooitgenoeg bekende zelfs dat zij direct voor de aanvang van het interview nog een flink geldbedrag aan de kassa had onttrokken. Het zal je niet verbazen dat de medewerkster op staande voet werd ontslagen en dat de opdrachtgever onverwijld aangifte deed. Ook vorderde de opdrachtgever een vergoeding van de opgelopen schade.
Onze maatwerk e-learning module
Om dergelijke niet-integere praktijken te voorkomen, is het belangrijk om niet alleen handhavingsregels op te stellen, maar om daarnaast de bewustwording bij de medewerkers te vergroten. Onze e-learning is een tijd- en kostenefficiënte manier om binnen je bedrijf aandacht te vragen voor integriteit. In deze module kunnen medewerkers oefenen met integriteitsdilemma’s en wordt op een toegankelijke manier informatie gegeven over onder andere gedragscodes en het melden van niet-integer gedrag.