Een bedrijf wordt geconfronteerd met diefstallen in de personeelsruimten. Medewerkers wijzen al snel naar elkaar, maar ook diefstal door bezoekers kan niet worden uitgesloten. Tijdens het onderzoek doet zich de vraag voor of klantvriendelijkheid en goede toegangscontrole kunnen samen gaan.
Diefstal en wantrouwen in het bedrijf
Na een aantal meldingen van diefstal vroeg een opdrachtgever ons om een audit uit te voeren op zijn toegangscontrole en inbraakbeveiligingssysteem. Er waren voornamelijk spullen van medewerkers, zoals geld en telefoons, vanuit de kleedruimte gestolen. Het vermoeden bestond dat de diefstallen van binnenuit waren gepleegd, waardoor er onderling wantrouwen was ontstaan en collega’s elkaar aanwezen als mogelijke verdachte.
Minimale toegangscontrole
Na een analyse van de vermissingen en de uitgevoerde audit bleek de toegangscontrole minimaal. Er was weliswaar cameratoezicht op het terrein, een toegangspoort en een bemande receptie, maar in de praktijk bleek niemand de camerabeelden te bekijken. Verder bleek dat de poort tussen 7:00 uur ’s ochtends en 18:00 uur ’s avonds geopend was en dat de receptioniste onvoldoende zicht had op de bezoekers die binnenkwamen.
Volgens de protocollen moest de poort overdag echter afgesloten zijn en was het terrein alleen toegankelijk voor medewerkers met de juiste autorisatie. Bezoekers konden zich via een intercomsysteem aanmelden, waarna zij zich moesten melden bij de receptie. De poort bleek open te staan, omdat dit volgens het concept van het bedrijf wel toepasselijk en ook klantvriendelijk was. Verder bleek dat de receptie niet altijd bezet was, omdat de receptioniste ook ondersteunde administratieve taken uitvoerde, waarvoor zij regelmatig werd weggeroepen.
Onbekende man gesignaleerd
Uit de beschikbare data bleek dat op de momenten van de diefstallen er een onbekende man op het terrein, in de loodsen en in het kantoorgebouw rondliep. Na de analyse van de camerabeelden kon de identiteit van de man worden achterhaald. Hij bleek geruime tijd voor de diefstallen al eens een pakketje te hebben bezorgd namens een pakketbezorgdienst. Gedurende dit bezoek moet hij hebben geconstateerd dat het wel heel eenvoudig was om het terrein en de gebouwen te betreden zonder aangesproken te worden.
Op heterdaad betrapt
In overleg met het pakketbezorgbedrijf heeft de man vervolgens een pakket ‘gecontroleerd’ mogen bezorgen. Tijdens dat bezoek werd hij op heterdaad betrapt in de kleedruimte, terwijl hij kleding van medewerkers doorzocht. De man is aangehouden en overgedragen aan de politie.
Verbeterpunten
Hoewel men uit het oogpunt van klantvriendelijkheid afweek van de richtlijnen, worden deze inmiddels weer een-op-een toegepast. Ook zijn de kleedruimtes beveiligd met een elektronisch slot en is het bezoekersbeleid aangescherpt. Door deze procesverbeteringen hebben er geen incidenten meer plaatsgevonden en is het onderling vertrouwen bij het personeel ook weer terug.
Meer informatie over bedrijfsdiefstal en oplossingen
Deze blog is geschreven door Ton Bok, particulier onderzoeker bij Signum Interfocus, en verschenen op de website van Security Management. Op onze website vindt u onder andere meer informatie over fraude- en integriteitsonderzoek en onze risicoanalyse bouwplaatsbeveiliging.
Zaken doen met Signum Interfocus? Maar neemt u liever eerst de proef op de som? Gelijk heeft u. Vraag daarom ter kennismaking een gratis adviesgesprek aan. Het gesprek duurt ongeveer een ½ uur en we zullen naast kennismaken direct ook een aantal relevante zaken bespreken. Sparren?