Vrijdag 18 maart konden leden van SMSP de masterclass Fraudebestrijding en Management volgen. Deze werd verzorgd door de heer M. Boekhorst van de organisatie Signum Interfocus. Signum is werkzaam op het gebied van bedrijfsrecherche en richt zich op het onderzoeken van bedrijfsfraude, integriteitsrisico’s en digitale veiligheidsrisico’s.
Na een introductie door dhr. Boekhorst over Signum, sprak hij over op de theorie van Cesare Lombroso, een Italiaanse criminoloog. Lombroso was er van overtuigd dat criminelen over bepaalde uiterlijke kenmerken beschikken. Helaas wijkt dit af van de realiteit. Fraudeurs zijn niet zo eenvoudig te signaleren. Als voorbeeld hebben we gekeken naar een fraudecase waarbij mensen ontzettend verbaasd zijn geweest over de man die daar achter zat. Hij werd omschreven als ‘’die vriendelijke oom uit je familie’’. Dit was de case van het piramidespel door Bernard Madoff met een omvang van tientallen miljarden dollar. Wellicht de grootste individuele investeringsfraude ooit. Madoff is zeker een bekende op het gebied van fraude, maar fraude vindt voornamelijk plaats op een wat kleinere schaal. Dhr. Boekhorst vertelde dat één op de twee bedrijven slachtoffer is geweest van fraude.
Tijdens de masterclass is redelijk wat theorie behandeld. Waaronder ook bekende stof, voor Security Management studenten, als de fraudedriehoek. Dhr. Boekhorst heeft de theorie met zijn kennis en ervaring mooi kunnen overbrengen. Wat vooral opviel tijdens de masterclass, is dat dhr. Boekhorst veel aandacht geeft aan de cultuur binnen een organisatie. De organisatiecultuur is wellicht de beste ‘’tool’’ in fraudebestrijding. Als we bijvoorbeeld kijken naar de huidige cultuur in onze maatschappij, is dat vooral gericht op presteren en geld verdienen. Een organisatie geeft hier zelf ook sturing aan. Zo kan zij ervoor kiezen medewerkers te belonen als die beter presteren. Een bonus is tevens een motief voor medewerkers om buiten de regels te opereren. Zo heeft dhr. Boekhorst meerdere voorbeelden gegeven hoe het motief kan worden gecreëerd (of juist niet) door de organisatiecultuur.
Voordat we zijn gaan borrelen met alle aanwezigen hebben we de tijd genomen om vragen te stellen en te discussiëren over het thema. De aanvliegroute vanuit een cultuur perspectief is zeker blijven hangen, Dhr. Boekhorst sprak hier zeer gepassioneerd over. Een minder fraudegevoelige cultuur is er één waarbij “presteren en geld verdienen” niet het enige is waar de organisatie voor staat. ‘’Soms vergeten we wel eens mens te zijn’’ vertelde dhr. Boekhorst.
Auteur: Max Siersema
Tweedejaars student Security Management
Saxion Hogescholen